9. 10. 2022

Novela Zákoníku práce - revoluce pro DPP a DPČ

Novela zákoníku práce, která se nachází ve Sněmovně, reaguje na legislativu EU (směrnice EU o rovnováze pracovního a soukromého života (WLB) a směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii - TPWC), a zároveň zohledňuje změny v pracovním právu (home office, elektronická dokumentace a doručování) i tendence sblížit pracovní smlouvu a "dohody", tj. DPČ a DPP.

V současné době není povinné písemně požádat zaměstnavatele o čerpání rodičovské dovolené. Novela počítá s povinností  zaměstnance podat písemnou žádost o čerpání rodičovské dovolené a uvést v ní začátek a konec, a to zpravidla alespoň 14 dní před nástupem na rodičovskou dovolenou. Informace obsažené v žádosti budou závazné pro obě strany, i když zaměstnanci mohou žádost podat opakovaně (prodlužovat si RD).

V současnosti neexistuje ze zákona nárok na práci home office. Novela přináší povinnost zaměstnavateli vyhovět žádosti (nebrání-li tomu závažné provozní důvody či povaha vykonávané práce) zaměstnance o home office, jestliže pečují o děti do 15 let věku či o osoby závislé na pomoci druhých (II/III). Takoví zaměstnanci mají právo žádat zaměstnavatele  o obnovení původních pracovních podmínek a zaměstnavatel vyhoví, nebrání-li mu závažné provozní důvody a musí své zamítnutí písemně zaměstnanci vysvětlit.

Uzavře-li zaměstnavatel a zaměstnanec mezi sebou dohodu o home office, je možné takovou dohodu vypovědět jen z vážných provozních důvodů či neumožňuje-li to povaha vykonávané práce. Dohoda o výkonu práce na dálku  už nemůže fungovat jen na základě vnitřního předpisu, ale je třeba ji uzavřít písemně a bude obsahovat podmínky BOZP a způsob kontroly , např.  jak se budou hradit náklady (2, 80 Kč/hod - paušál na energie, bude ročně valorizován) mimo odměnu, na jak dlouho se dohoda uzavírá, rozvržení pracovní doby a rozsahu práce, jak se přidělí a bude kontrolovat práce, jak bude mezi sebou zaměstnanec a zaměstnavatel komunikovat (zaměstnavatel je povinen zajistit komunikaci zaměstnance s ostatními zaměstnanci) a místo, odkud bude zaměstnanec pracovat.  Pracovní doba nepřekročí 12 hodin, dohodnou-li se strany na tom, že si zaměstnanec určí svou pracovní dobu sám.

COVID-19 dopady se projevují v tom, že ve zvláštních případech bude mít zaměstnavatel možnost práci z domova zaměstnanci nařídit. Dříve uzavřenou dohodu o home office je třeba doplnit o nezbytné  novelizované náležitosti nejpozději do 3 měsíců od účinnosti novely.

Podle novely zákoníku práce zaměstnancům na DPP a DPČ  vznikne nárok na dovolenou, pokud pracovněprávní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem bude trvat bez přerušení alespoň 4 týdny a zároveň pokud zaměstnanec  odpracuje minimálně čtyřnásobek své týdenní pracovní doby. Takovýmto zaměstnancům pak vznikne ze zákona právo na uplatnění překážky na straně zaměstnance (doktor), právo na ošetřovné či právo na příplatky (noční, svátky).  Zaměstnanec na DPP či DPČ bude moct nově žádat, aby mu v případě výpovědi zaměstnavatel dal odůvodnění takovéhoto kroku. Zaměstnanci na DPČ se zkrátí vyrovnávací období z 52 na 26 týdnů (výjimka-kolektivní smlouva).

Zaměstnanec, který bude pracovat pro zaměstnavatele alespoň 6 měsíců v souhrnu za posledních 12 měsíců před žádostí, bude moct požádat o zařazení do pracovního poměru ("na smlouvu"), na což bude muset zaměstnavatel písemně reagovat a zdůvodnit. Zaměstnavatel písemně rozvrhne týdenní pracovní dobu zaměstnanci.

Elektronické uzavírání  smluv v pracovním právu doteď prakticky nefungovalo kvůli doručování. Podle novely Zaměstnavatel bude moci elektronicky - e-mailem doručovat i těm zaměstnancům, kteří sami nedisponují uznávaným elektronickým podpisem či nemají datovou schránku. Pracovní smlouvy, DPP i DPČ  lze po účinnosti novely  uzavřít také elektronicky, pokud se na tom zaměstnanec a zaměstnavatel dohodnou s tím, že zaměstnanec může od takto uzavřené smlouvy odstoupit do 7 dnů, nezačal-li pracovat.

Zaměstnavatel do 7 dnů od vzniku pracovního poměru informuje zaměstnance o jeho právech a povinnostech, mj. o možnostech odborného rozvoje zaměstnance na jeho pozici, podmínkách a délce trvání zkušební doby, o rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a odpočinku v týdnu, přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo, atd. s tím, že pokud tato informace půjde zaměstnanci elektronicky, musí mít zaměstnanec možnost si tyto informace uložit nebo vytisknout a zaměstnavatel musí doložit předání takových informací.

Revoluční je také v novele zákoníku práce možnost zaměstnavatele předat výpověď zaměstnanci elektronicky, jestliže Zaměstnavatel dokument podepíše uznávaným elektronickým podpisem a zašle jej zaměstnanci.  Dle novely se bude výpověď považovat za doručenou po 10 dnech, a to  zv. fikcí doručení neboli i když zaměstnanec převzetí nepotvrdí. Zaměstnanci smí výpověď také doručovat elektronicky zaměstnavateli, a to i bez jeho souhlasu se stejnými pravidly.  Je ale nezbytný písemný souhlas zaměstnance, který sdělí zaměstnavateli jeho vlastní elektronickou adresu pro účely doručování.

Budeme sledovat legislativní proces novely za vás a dáme včas vědět.

AK SLUKA

Kontaktujte nás

Fakturační údaje

Mgr. Veronika Solis, advokátka
SOLIS LEGAL

IČ: 759 48 176
DIČ: 8353045536
Sídlo: Mánesova 48, Praha 2 Vinohrady 120 00
Spotřebitel má právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu ze smlouvy o poskytování služeb právního poradenství. Orgánem příslušným k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů s advokátem ohledně právního poradenství je Česká advokátní komora.
Copyright © 2025 SOLIS LEGAL s.r.o., všechna práva vyhrazena
Vytvořil Petr Smejkal